arian ۱۴۰۲-۱۲-۲۴ 0 دیدگاه

باغ گیاه شناسی ملی ایران: بزرگترین و زیباترین باغ ایران [+ویدئو]

آبشار در باغ ملی گیاه شناسی ایران

در گوشه ای از شهر شلوغ و آلوده تهران، جایی هسن که فارغ از ترافیک و شلوغی های روزمره میتوانید در جوار طبیعتی بی نظیر و سرشار از گل ها ی زیبا و چشم نواز و گیاهان کم یاب و جذاب وقت بگذرانید و روح خود را جلا ببخشید.

محلی درباره اش صحبت شد جایی نیست جز باغ موزه ملی گیاه شناسی ایران که در منطقه 22 قرار دارد. در باغ موزه ملی گیاهشناسی ایران شما میتوانید ضمن گشت و گذار و تفریح و وقت گذرانی از زیبایی گیاهان بومی ایران و جهان لذت ببرید.

باغ موزه ملی گیاهشناسی ایران بزرگترین باغ گیاهشناسی خاورمیانه و جزو 10 باغ بزرگ دنیاست. این باغبه ثبت یونسکو رسیده است و جزو آثار ملی ایران به حساب می آید.

تاریخچه باغ ملی گیاه شناسی ایران

تاریخچه شکل گیری باغ موزه گیاهشناسی ایران به دهه 30 شمسی برمیگردد. در سال 1348 عملیات طراحی و احداث این باغ توسط کارشناسان ایرانی با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی آغاز شد و نقشه جامعی برای این باغ طراحی شد. طرح جامع باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به گونه‌ای پیش‌بینی شده است که نشان دهندهٔ الگویی از باغ ایرانی باشد. به این منظور یک میدان در مرکز باغ پیش‌بینی شده که چهار بلوار در چهار سو به آن می‌پیوندد. این باغ بی نظیر زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اداره میشود. وسعت این باغ به 145 هکتار میرسد که جزو اراضی چیتگر تهران محصوب میشود.

باغ گیاه شناسی ملی با ارتفاع از سطح دریا ۱۳۲۰ متری دارای آب و هوایی نیمه خشک است و میزان بارندگی متوسط سالانه آن حدود ۲۴۰ میلی‌متر است و گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و گلخانه‌ای آن کشت ‌شده‌اند. این مکان نقش مهمی در زمینه‌های مختلف از جمله تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آن‌ها را بر عهده دارد و به‌عنوان ذخیره ژنتیکی گونه‌های در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این باغ همچنین با بهره‌گیری از روش‌های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های مختلف گیاهی داخل و خارج کشور، روش تکثیر و پروش گونه‌های باارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی فراهم شده و محدوده پراکنش آن‌ها تعیین شده است.

در طراحی این باغ گیاه شناسی تهران تلاش شده است تا مناظر و چشم‌انداز طبیعی سه کوه زاگرس، البرز و هیمالیا شبیه‌سازی شود و همچنین شش رودخانه و یک دریاچه نیز به ایجاد فضای طبیعی باغ کمک کرده‌اند. از دیگر جاذبه‌های باغ دو آبشار است که ریزش آب آن‌ها از بلندی و لابه‌لای صخره صورت می‌گیرد. همچنین سنگ‌هایی با شکل‌های پهن، گرد و عمودی در بین عناصر آب و گیاه قرار داده شده‌اند تا محیط طبیعی را تداعی کنند.

در باغ‌سازی خاور دور از زیبایی رنگ برگ درختان و گل درختچه‌های دائمی برای ایجاد مناظر زیبا اسفاده می‌کنند. بنابراین در باغ گیاه شناسی ملی نیز سعی شده است تا با کاربرد گیاهان هم به‌صورت انفرادی و هم به‌صورت توده‌ای، چشم‌اندازهای زیبا و قابل‌توجهی ایجاد شود. ترکیب گیاهان با حفظ مرکزیت دریاچه از ویژگی‌های بارز این محیط است. گونه‌های این مجموعه شامل سوزنی‌برگ، همیشه سبز، گونه‌های خزان‌شونده با رنگ‌های متنوع پاییزی و درختچه‌های گل‌دار است.

دسترسی های باغ موزه ملی گیاهشناسی ایران

برای رسیدن به باغ موزه گیاهشناسی اگر با ماشین راهی شده اید میتوانید به بزرگراه تهران_کرج بروید و راهتان را به سمت کرج ادامه دهید. بعد از گذشتن از خروجی پارک جنگی چیتگر و ایستگاه مترو ایرانخودرو، خروجی پیکان شهر را وارد شوید تا با ادامه دادن مسیر با تابلو های راهنمایی به شهرک سرو آزاد میرسید و بعد با رسیدن به خیابان شهید گودرزی و خیابان هشتم غربی ورودی باغ موزه گیاه شناسی را در روبروی خود میبینید.

همچین میتوانید با مترو نیز به این باغ زیبا دسترسی داشته باشید. نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ موزه گیاه شناسی ایستگاه مترو ایرانخودرو است. از مترو که پیاده شوید با استفاده از تاکسی و اتوبوس میتوانید به راحتی به باغ موزه گیاهشناسی برسید.

آدرس: ایران، استان تهران، اتوبان تهران­-کرج، خروجی پیکانشهر ، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

شماره تماس: 5-44787282-021

بخش های مختلف باغ موزه گیاه شناسی

کلکسیون‌های باغ گیاه شناسی ایران با اهداف آموزش، پژوهش و نمایش، جمع‌آوری و نگهداری می‌شوند. از رویشگاه‌های طراحی شده در این باغ هفت رویشگاه شامل رویشگاه هیرکانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، رویشگاه ایرانی – تورانی، گلخانه جنوب ایران، باغ پیازهای ایرانی، باغ میوه‌های بومی مربوط به ایران بوده و ۶ رویشگاه شامل رویشگاه اروپا، چمن‌زارهای آمریکا، رویشگاه قفقاز، رویشگاه هیمالیا، رویشگاه چین و ژاپن مربوط به جهان است.

در این باغ ۶۴ گونه درخت و درختچه از اقلیم هیرکانی، همچنین ۲۴۰ گونه گیاهی از اقلیم البرز، ۴۲ گونه چوبی و ۳۰ گونه علفی از اقلیم زاگرس و ۲۳ اجتماع گیاهی و حدود ۴۰ گونه گیاهی از اقلیم کویری و بیابانی ایران وجود دارد، اقلیم چین و ژاپن، اقلیم هیمالیا، اقلیم قفقاز، اقلیم سیبری و آمریکا و باغ‌های اروپایی از اقلیم‌های جهانی این باغ است.

همچنین هشت کلکسیون و باغ موضوعی شامل قطعات آموزشی و نمایشی، باغ سیستماتیک، باغ گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، جنگل و گردشگاه (شاکای)، باغ صخره‌ای و گیاهان زینتی، میدان مرکزی باغ رز و چهار باغ ایرانی و پهن‌برگان همیشه سبز نیز در این باغ وجود دارد. اکثر بخش‌های باغ ایرانی تاکنون شکل گرفته و تنها بخش کمی از گلخانه مناطق حاره‌ای در آینده ایجاد خواهد شد.

گونه های موجود در یاغ گیاه شناسی

  • اقلیم هیرکانی (لیلکی، انار وحشی، افرا، سیاه ال، انجیلی و به وحشی)
  • اقلیم البرز (پونه، آویشن، ثعلب، توتیا، نعناع چمنی، گزنه، شیپوری، گلپر و …)
  • اقلیم زاگرس (بلوط ایرانی، مازودار، وبول، زرشک، سنجد، گلابی وحشی، مو، بید، سپیدار، ارغوان، سیاه تلو، زبان گنجشک و زالزالک)
  • اقلیم هیمالیا (کاج کاشفی، سدروس، و بلوط همیشه سبز)
  • اقلیم منطقه قفقاز و آسیای میانه (مازو، آوری، افرا و بارانک)
  • اقلیم آمریکا (دارتالاب، کاج تدا و درختان و درخچه های پهن برگ)

چرا بازدید از باغ گیاه شناسی تهران پیشنهاد می‌شود؟

باغ گیاه شناسی ملی ایران با نگهداری و پرورش ۳۰۰۰ گونه درخت، درختچه و گل، کلکسیون ارزشمندی از گیاهان جهان را در خود جای داده است. باغ گیاه شناسی ملی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام شما را با پوشش گیاهی مناطق مختلف ایران و دنیا آشنا خواهد ساخت. به دلیل داشتن مناظری تماشایی و طبیعتی بسیار زیبا، به یکی از پرطرفدارترین اماکن تهران برای ثبت تصاویری ماندگار و خاطره انگیز مبدل شده است.

جشنواره گل های داوودی باغ گیاه شناسی

اگر در زمان‌های خاصی از سال مثل فصل بهار یا پاییز از این مکان بازدید کنید، شاهد جشنواره‌های متعدد و خاطره انگیزی نظیر جشنواره گل‌های داوودی خواهید بود. در این جشنواره که در ماه آبان و به مناسبت شکوفایی گل‌های زیبای داوودی برگزار می‌شود، بیش از ۶۰۰ گونه گل داوودی در معرض نمایش عموم قرار خواهد گرفت. بازدیدکنندگان با شرکت در این جشنواره نه تنها از طبیعت رنگارنگ و زیبای باغ گیاه شناسی لذت خواهند برد، بلکه محصولات سالم و ارگانیک را نیز با نازل‌ترین قیمت خریداری خواهند کرد.

هزینه و زمان پیشنهادی از باغ گیاهشناسی تهران چقدر است؟

از آنجایی که باغ گیاه شناسی از مساحت بسیار زیاد و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، برای بازدید از تمامی بخش‌های آن دست کم به ۶ ساعت زمان نیاز است. بنابراین، مناسب ترین کفش‌های خود را برگزینید و برای پیاده روی در طبیعت زیبای این مکان آماده شوید. ناگفته نماند که برای بازدید از این باغ، هزینه ناچیزی نیز باید پرداخت کنید.

فصل مناسب برای بازدید از باغ گیاه شناسی چه زمانی است؟

به اعتقاد بسیاری از بازدیدکنندگان، بهترین زمان برای بازدید از باغ گیاه شناسی فصل پاییز است. مناظر باغ گیاه شناسی در این فصل چنان رویایی و مسحورکننده است که هر بازدیدکننده ای را مات و مبهوت خود می‌کند. اگر بازدید از باغ گیاه شناسی را در فصل پاییز از دست دادید، فصل بهار شانسی دوباره به شما خواهد داد. در این فصل باغ گیاه شناسی با طبیعت سرسبز و رنگارنگ خود حس شادی و سرزندگی را به بازدیدکنندگان تزریق می‌کند. فصل بهار و پاییز مناسب ترین فصل ها برای بازدید از باغ موزه گیاه شناسی است.

برخی سوالات شما در مورد باغ گیاه شناسی ایران

در زیر سوالات پر تکرار به همراه پاسخ های آن قرار داده شده است؛

باغ گیاه شناسی ملی ایران محل زندگی بیش از 11000 گونه گیاهی از سراسر ایران و جهان است. این گونه ها در 25 باغچه تخصصی بر اساس اقلیم های مختلف ایران و جهان طبقه بندی شده اند.

بله، باغ گیاه شناسی مجهز به موزه گیاه شناسی، کتابخانه، رستوران، کافه و فروشگاه گل و گیاه است. همچنین مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری برای بازدیدکنندگان تعبیه شده است.

علاوه بر گشت و گذار و تماشای زیبایی های طبیعی، می توانید از کلاس های آموزشی، کارگاه های گل آرایی، نمایشگاه های گل و گیاه و برنامه های فرهنگی و علمی نیز استفاده کنید.

بهترین زمان برای بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران فصل بهار و پاییز است.

بله، در باغ گیاه شناسی کالسکه و ویلچر برای افراد کم توان و سالمندان وجود دارد.

بله، عکاسی در این باغ آزاد است.

نظر بدهید