arian ۱۴۰۳-۰۱-۱۵ 0 دیدگاه

ایران مال، بزرگترین مرکز خرید جهان [ویدئو + راهنمای بازدید]

ایران مال

بازار بزرگ ایران یا ایران مال، به عنوان بزرگترین مرکز خرید ایران و جهان شناخته میشود. این مجتمع بزرگ که کاربرد تجاری، تفریحی، فرهنگی و ورزشی دارد، در قلب منطقه 22 قرار دارد. ساخت پروژه ایران مال در زمینی به مساحت 1.699.509 متر مربع در سال 1389 آغاز شد. فاز اول این پروژه به مساحت 1.950.000 متر مربع در اردیبهشت سال 1397 رونمایی شد. فاز دوم این مجموعه در سال 1399 به بهره برداری رسید.

میزان مسافت برای بازدید از کل این پروژه به‌اندازه‌ی پیاده‌روی خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش است و اگر بخواهید تنها در بخش تجاری پروژه ایران مال پیاده روی کنید و برای بازدید از هر مغازه و فروشگاه حدود پنج دقیقه زمان بگذارید، تقریبا سه روز طول خواهد کشید تا از تمام فروشگاه‌ها دیدن کنید.

بودجه و سرمایه گذار ایران مال

بودجه ساخت ایران مال، حدودا 22 هزار میلیارد تومان بود. اگرچه تخلفاتی از نظر نوع کاربری ، پارکینگ و پروانه ساختمانی داشت که از این بابت مبلغ 500 میلیارد تومان تحت عنوان جریمه به شهرداری پرداخت کرد. سرمایه گذار اصلی این پروژه بانک آینده با مدیریت عامل جلال رسول اف است. در کنار ایشان کارفرمای این پروژه شرکت البرز تات با مدیریت علی انصاری و هلدینگ میلان با مدیریت علی انصاری و علیرضا بیابانی حضور داشته اند.

ناگفته نماند که ایران مال به عنوان یک شرکت سهامی عام با کسب مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای پول و اعتبار به کار خود ادامه میدهد. در ادامه بخش هایی از سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار ایران عرضه خواهد شد و در انتهای کار بانک آینده از مالکیت پروژه خارج خواهد شد. در سال 1399 گفته شد که 35 درصد سهام به فروش رسیده و 65 درصد مابقی از طریق بازار سرمایه به فروش خواهد رسید.

نکته قابل ذکر این است که ایده اولیه ساخت بازار بزرگ ایران و طراح آن، مهندس ((علی انصاری)) است. فردی که مالک بانک آینده، بازار مبل ایران، بازار کامپیوتر ایران و ده‌‌ها شرکت صنعتی، موسسه فرهنگی و هنری و خیریه و از ثروتمندترین افراد ایرانی است.

افتخارات ایران مال

از افتخارات ایران مال، کسب عنوان بهترین مجتمع تجاری چندمنظوره خاورمیانه در یکی از نمایشگاه‌های معتبر شاپینگ مال‌های جهان به نام MAPIC است و در سال ۲۰۱۷ میلادی جایزه برترین مال جهان را از نظر ابعاد و فضاهای خدماتی، فرهنگی و تفریحی از موسسه‌ی ارزیابی کننده مجموعه‌های تجاری جهان (RLI) دریافت کرده است. یکی از ویژگی‌های این مرکز تجاری که باعث تفاوت آن با مال‌های مشابه در جهان شده این است که ۷۰ درصد فضای آن کاربری تفریحی، فرهنگی، گردشگری، دینی، ورزشی، خدماتی، رفاهی و پارکینگ دارد.

حاشیه های پیرامون ایران مال

ساخت فاز اول این مرکز خرید از سال 1389 و با بودجه هنگفت 22 هزار میلیاردی آغاز شد و بعد از گذشت حدود 8 سال و حواشی فراوان، بالاخره در سال 1397 افتتاح شد. فهرست زیر تنها بخشی از حواشی ساخت این پروژه را نشان می‌دهد:

  • تغییر چندباره نقشه
  • حفر تونل دسترسی غیرقانونی از بزرگراه خرازی
  • تغییر چندباره شیوه قیمت‌گذاری واحدهای تجاری
  • پرداخت جریمه 500 میلیاردی به شهرداری برای تغییر نقشه و پارکینگ‌ها
  • گمنام بودن مالک واقعی
  • کشته شدن چندین کارگر در زمان ساخت به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی

بخش های مختلف و دیدنی های ایران مال

مسجد جامع

مسجد ایران مال با معماری زیبا و چشم‌نواز و تزیینات کاشی‌کاری و گچ‌بری خود، علاوه بر محل عبادت، یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر بازار بزرگ است که در طراحی آن از مسجدالنبی الهام گرفته شده است. طرح گنبد مسجد با الهام از گنبد حافظیه شیراز ساخته شده و متشکل از پنج گنبد است. طرح‌های کاشی‌کاری و گچ‌بری نیز از چهار رنگ فیروزه‌ای، لاجوردی، سفید و آجری تشکیل شده است. علاوه بر این مسجد، ۴۰ نمازخانه در فضاهای مختلف ایران مال وجود دارد.

باغ ایرانی یا باغ ماهان

شاید جالب باشد که بدانید ایران مال باغ ایرانی نیز دارد. در این مجموعه می‌توانید در باغ ایرانی قدم بزنید و از تماشای گیاهان و صدای آب لذت ببرید. این باغ با الهام گرفتن از طرح و الگوی باغ‌های ایرانی مانند باغ شازده ماهان کرمان و به‌صورت باغ تخت و پلکانی ایجاد شده است. این باغ دو ورودی با نمای شیشه‌ای دارد و محوطه شمالی ایران‌مال را به دریاچه و آب‌نمای موزیکال در ضلع جنوب وصل می‌کند. در باغ ایرانی ایران مال و در طبقات مختلف آن رستوران وجود دارد که بعد از باغ‌گردی امکان استراحت و صرف غذا را فراهم کرده است. جالب است بدانید پوشش سقف این مکان غشایی و به‌گونه‌ای است که در عین کنترل تابش اشعه‌های خورشید، برای رشد گیاهان و فضای سبز مناسب است و از لحاظ ظاهری، نمای زیبایی به این مکان داده است. فضای باغ ایرانی امکان برگزاری مراسم‌های مختلف را فراهم کرده است.

باغ دیدار

باغ دیدار، همان طور که از نامش پیدا است مکانی برای گفت‌وگو است. این باغ در کنار بازار سنتی قرار دارد و ارتفاع آن ۱۴ متر است. سقف باغ نیز شیشه‌ای است و با درختان پالم کالیفرنیا مشجر شده است. در باغ دیدار نماهای آجری را خواهید دید که یادآور معماری مناطق کویری و مرکزی ایران مثل کاشان و یزد است. پل شیشه‌ای روی آب، سکوی شیشه‌ای و آبشار پلکانی از دیدنی‌های این باغ است.

بازار سنتی

تمیچه‌ی علی اکبر، بازاری سنتی است که در دل بازاری مدرن قرار گرفته و در ساخت آن از بازارهای سنتی ایران مثل تبریز، اصفهان و شیراز الهام گرفته شده است و از راسته‌ی اصلی، گنبد مرکزی و چهار سوق تشکیل است. این تیمچه با انواع تزیینات معماری مانند مقرنس، کاربندی، قطار مقرنس، یزدی‌بندی، گچ‌بری، کاشی‌کاری و نقش‌های متنوع تزیین شده است. این بازار در غرب ایران مال و در طبقه‌ی دوم تجاری قرار دارد و شامل تالار آینه، شربت‌‌خانه، راسته بازار، حجره‌ها و چهارسو است.

بازار سنتی ایران چهار سرا دارد که در هر یک از آن‌ها می‌توانید صنایع دستی و اشیای مورد نظرتان را بخرید.

  • سرای فیروزه: تالار هنر و صنعت ایرانی نیز نام دارد و در آن صنایع دستی مانند ظرف‌های مینا، سفال،خاتم کاری و آینه‌کاری به فروش می‌رسد.
  • سرای زمرد: سرای فرش اصیل و دستبافت ایرانی است.
  • سرای عقیق: برای دیدن اشیا و صنایع دستی قدیمی و عتیقه به سرای عقیق بروید.
  • سرای الماس: در این سرا گستره متنوعی از سوغات ایران را می‌توانید پیدا کنید.

تالار آیینه

تالار آینه بازار سنتی یکی از زیباترین بخش‌های ایران مال است که با الهام گرفتن از تالار آینه مجلس شورای ملی طراحی شده است. در این مکان، آینه‌کاری‌های چشم‌نوازی را در سقف و دیوارها می‌بینید که بیش از ۳۸ میلیون قطعه در آن‌ها به کار رفته است. در کف تالار، فرشی نفیس که توسط هنرمندان نیشابور بافته شده دیده می‌شود و انعکاس آن در آینه‌ها، صحنه‌ تماشایی و فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است. تالار آینه با یک ارسی پنج دری به راسته اصلی بازار سنتی راه پیدا می‌کند و به میهمانان ویژه اختصاص داده شده است.

شربت خانه

شربت‌خانه‌ها مکان‌هایی برای دور هم نشستن، استراحت کردن، صحبت کردن و نوشیدن شربت‌های خنک و گوارا بوده است و احتمالا قدمت آن‌ها به دوران اسلامی و زمان تیموریان برمی‌گردد. ایران مال نمونه‌ای از این مکان را با معماری چشمگیر در خود جای داده است. چیزی در این شربت‌خانه بیش از همه نظرتان را جلب می‌کند، کف کاشی‌کاری‌شده و بسیار زیبای آن است.

ایوان اشراق

در بازار بزرگ ایران سازه‌ای طلایی رنگ و تماشایی وجود دارد به نام ایوان اشراق که ۲۵ متر ارتفاع دارد و از از طبقه‌ی اول تجاری آغاز و تا بام مجموعه ادامه دارد و به‌وسیله راهروی شمالی به‌طور مستقیم با ایوان الماس ارتباط پیدا می‌کند. این ایوان به‌دلیل طرحی که دارد، مانند کریستال‌های فرورفته در ساختمان دیده می‌شود. در فضای میان کریستال‌های طراحی شده در ایوان اشراق، فضای تجاری برای ارائه کالاهای خاص و در اطراف آن، کافه‌ها و چایخانه‌ها قرار دارند.

باغ رستوران ملل

اگر دوست دارید در کوچه پس کوچه‌های کشورهای مختلف قدم بزنید و با چشیدن طعم غذاهای ملل به آن سرزمین‌ها سفر ‌کنید، پس باغ رستوران ملل باغ ایرانی را از دست ندهید.

باغ کتاب ایران مال یا کتابخانه جندی شاپور

‌شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایران مال باغ کتاب نیز دارد و این اولین بار است که در جهان در یک مرکز تجاری چنین مکانی ساخته شده است. باغ کتاب، کتابخانه‌ای بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است که معماری آن به سبک کلاسیک اروپایی است و نامی ایرانی دارد و به آن کتابخانه‌ جندی شاپور گفته می‌شود. این مکان برای برگزاری رویدادهای فرهنگی است. در این کتابخانه می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین فرش‌های هندسی جهان را ببینید. این فرش که نقش‌های آن از طرح سقف و کف این مکان الهام گرفته، هشت رنگ دارد که رنگ اصلی آن سبز و در متراژ ۷۰ هزار متر مربع است. جالب است بدانید ۲۵ هنرمند در ۷۰ روز این فرش را بافته‌اند.

پردیس سینمایی ایران مال

پردیس سینمایی ایران مال به عنوان یکی از جذاب‌ترین و توریست‌پسندترین جاذبه‌های بازار بزرگ ایران شناخته می‌شود. این مجموعه قابل توجه در سال ۱۳۹۶ ویژه سی و هفتمین جشنواره هنر فیلم فجر افتتاح شد و در طبقه سوم ایران مال واقع شده است. این پردیس با مجموع ۱۲ سالن سینما، انواع مختلفی از تجربیات سینمایی را ارائه می‌دهد. بزرگ‌ترین سالن، سالن شماره ۳، با گنجایش ۲۶۳ نفر است که محیطی وسیع و فراگیر را برای علاقه‌مندان به سینما فراهم می‌کند. از سوی دیگر، سالن شماره ۱۰ گروه‌های کوچک‌تری تا ۱۰ نفر را در خود جای می‌دهد که معمولاً برای کارگاه‌های نقد فیلم و نمایش‌های صمیمی استفاده می‌شود.
علیرغم شرایط چالش‌برانگیز ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ که تأثیر قابل توجهی بر تماشای سینماها در سراسر کشور داشت، قابل ذکر است که پردیس سینمایی ایران مال به عنوان دومین سینمای پردرآمد کشور در سال ۲۰۱۹ شناخته شد!

مرکز خرید (بخش تجاری ایران مال)

مرکز خرید ایران مال یا بخش تجاری ایران مال جایی است که شما بدنبال هرچه باشید پیدا خواهید کرد. به همین منظور راهنمایی از طبقات را برای شما در ذیل اورده ایم:

  • هایپر استار:طبقه‌ی G1
  • لوازم و دکوراسیون منزل:طبقه‌های G0 ، G1 و G2 (تیمچه حاج علی اکبر)
  • محصولات فرهنگی و تفریحی:طبقه‌ی G3
  • کفش و محصولات چرمی:طبقه‌های G0 ، G1 و G3
  • لوزام خانگی و الکترونیکی:طبقه‌ی G0
  • جواهرات، ساعت و زیورآلات:طبقه‌های G0 و G1
  • محصولات زیبایی و سلامت:طبقه‌های G1 ، G2 و G3
  • مد، پوشاک و لوازم ورزشی:طبقه‌ی G3 ؛ در مجاورت مجموعه ورزشی

مرکز نمایشگاهی ایران‌ مال

مرکز نمایشگاهی ایران مال حدود ۴۵۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و فضاهایی برای برگزاری رویدادهای متنوع در آن ایجاد شده است. این مرکز ۵ طبقه دارد و به عنوان اولین مرکز کنوانسیون (Convention Center) در ایران شناخته می‌شود.

راهنمای طبقات ایران مال تهران در یک نگاه

  • طبقه همکف (G0): پارکینگ، مرکز تفریحی، آبنما، مسجد، دفاتر اداری، ایستگاه تاکسی
  • طبقه اول (G1): هایپراستار، نمایشگاه خودرو، مرکز تفریحی، باشگاه ورزشی، پیست یخ (پاتیناژ)، فودکورت
  • طبقه دوم (G2): کتابخانه جندی شاپور، بازارچه سنتی، کافه سینما، باغ دیدار، باغ ماهان، اورژانس
  • طبقه سوم (G3):فودکورت، مرکز تفریحات خانوادگی (شهربازی)، پردیس سینمایی، گالری
  • بام (RG): زمین اسکواش، مجموعه ورزشی، جاده سلامتی، نمایشگاه، پارکینگ

رستوران ها و کافی شاپ ها

طبیعتا بعد از یک روز بی‌نظیر بازارگردی در ایران مال، خوردن یک غذای خوش‌مزه و عالی یا نوشیدن یک فنجان قهوه می‌چسبد. در ایران مال، چهار مجموعه فود کورت و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متعدد وجود دارد. امکان برگزاری جشن‌های ملی کشورهای مختلف و برگزاری جشنواره‌های مختلف غذایی مانند غذای کودک، غذاهای سنتی یا بین‌‌المللی نیز در این مجموعه‌ها وجود دارد.

رستوران ها و کافی شاپ های فعال ایران مال:

رستوران ها: ام شریف، ساج، قریشی، سلف سرویس قریشی و هانی

فست فود: مانچ باکس و فریکادل

کافی‌شاپ: شربت‌خانه بازار بزرگ ایران، کافه دیدار، کافه کتاب، کافه سینما، کافه ورزش، کافه لانژ سینما و کاپوچینو

 ساعت کاری ایران مال

مجموعه و فروشگاه ایران مال تهران همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب باز است. روزهای جمعه مجموعه تا ساعت ۱۲ شب هم فعال بوده و مجموعه ورزشی نیز به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند.

دسترسی های ایران مال

ایرانمال دقیقا در جوار بزرگراه خرازی قرار دارد. پس اگر با ماشین شخصی راهی ایرانمال شده اید، میتوانید با رسیدن به بزرگراه همت و ادامه ی این بزرگراه به سمت غرب، بعد از پشت سر گذاشتن دهکده المپیک و خروجی دریاچه چیتگر در سمت چپ خود بازار بزرگ ایران یا ایران مال را خواهید دید.

اگر قصد رفتن به ایران مال با استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید، میتوانید با استفاده از خط 5 مترو، در ایتسگاه های چیتگر و یا ایرانخودرو و سپس با استفاده از تاکسی به ایران مال برسید.

اطلاعات تماس ایران مال

برخی سوالات شما در مورد ایران مال

در زیر سوالات پر تکرار به همراه پاسخ های آن قرار داده شده است؛

ایران مال در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب، بعد از اتوبان آزادگان، شهرک گلستان، جنب بوستان جوانمردان واقع شده است.

  • مرکز خرید: شنبه تا چهارشنبه 10 صبح تا 10 شب، پنجشنبه ها و ایام تعطیل 10 صبح تا 12 شب
  • فودکورت: شنبه تا چهارشنبه 10 صبح تا 12 شب، پنجشنبه ها و ایام تعطیل 10 صبح تا 1 شب
  • باغ کتاب تهران: شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 9 شب، پنجشنبه ها و ایام تعطیل 9 صبح تا 10 شب
  • مترو: نزدیکترین ایستگاه مترو به ایران مال، ایستگاه مترو چیتگر (خط 2) است. از این ایستگاه می توانید با تاکسی یا اتوبوس به ایران مال برسید.
  • تاکسی: می توانید از تاکسی های خطی یا تاکسی های اینترنتی برای رفتن به ایران مال استفاده کنید.
  • اتوبوس: خطوط اتوبوس 102، 110، 230 و 352 در نزدیکی ایران مال توقف دارند.
  • خودروی شخصی: برای رفتن به ایران مال با خودروی شخصی می توانید از اتوبان های همت غرب و آزادگان استفاده کنید. پارکینگ طبقاتی ایران مال با ظرفیت 5000 خودرو در دسترس شما خواهد بود.
  •  
  • باغ کتاب تهران با بیش از 700 هزار جلد کتاب
  • پردیس سینمایی ایران مال با 14 سالن نمایش
  • باغ موزه ایران باستان
  • سالن بولینگ
  • شهربازی سرپوشیده
  • رستوران ها و کافه های متعدد

بله، ورودی ایران مال برای عموم رایگان است.

بیش از 700 برند ایرانی و خارجی در ایران مال حضور دارند.

بله

بله، ایران مال برای افراد معلول مناسب سازی شده است و امکاناتی مانند رمپ، آسانسور و ویلچر در آن وجود دارد.

نظرات مردم در مورد ایران مال متفاوت است. برخی از مردم از عظمت و زیبایی این مرکز خرید شگفت زده شده اند، در حالی که برخی دیگر قیمت ها را بالا و تردد در آن را دشوار می دانند.

نظر بدهید